+36/62 552 317

iroda@ovari.hu

 

Tudnivalók a visszaélés-bejelentési rendszer működtetéséhez

Tudnivalók a visszaélés-bejelentési rendszer működtetéséhez

Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy 2023. július 24. napjával életbe lép az Európai parlament és a Tanács (EU) 2019/1937 számú Visszaélés-bejelentési irányelvének megfelelve megalkotott, a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény, mely alapján számos szervezetnek visszaélés-bejelentési rendszert kell üzemeltetnie.

Ha valaki a munkahelyén visszaélést észlel, előfordulhat, hogy nem tudja, kihez fordulhat panaszával, és tarthat attól is, hogy esetleg hátrány érheti, ha kiderül, hogy bejelentést tett.

A szabályozás célja, hogy átláthatóan, így tehát a bejelentő számára negatív következmények nélkül biztosítsa, hogy az észlelt visszaélést bejelentse az illetékeseknek.

Az alábbi szervezeteknek 2023. július 24. napjától visszaélés-bejelentési rendszert kell üzemeltetniük:

– minden 250 fő foglalkoztatotti létszám feletti szervezet,

– 50 fő foglalkoztatotti létszám feletti állami szerv

– 50 fő foglalkoztatotti létszám feletti állami szerv irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szerv,

– 50 fő foglalkoztatotti létszám feletti az állam tulajdonában vagy tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezet, gazdasági társaság,

– létszámtól függetlenül minden olyan szervezet, amely a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (Pmt.) hatálya alá tartozik, azaz: Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező

  • hitelintézetre;
  • pénzügyi szolgáltatóra;
  • foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézményre;
  • önkéntes kölcsönös biztosítópénztárra;
  • nemzetközi postautalvány-felvételt és -kézbesítést végzőre;
  • ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet végzőre;
  • könyvvizsgálói tevékenységet végzőre;
  • könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet megbízási, illetve vállalkozási jogviszony alapján végzőre;
  • játékkaszinót, kártyatermet működtetőre vagy távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást, távszerencsejátékot, online kaszinójátékot szervezőre;
  • nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedőre;
  • árukereskedőre, amennyiben tevékenysége folytatása során hárommillió forintot elérő vagy meghaladó összegű készpénzfizetést fogad el;
  • ügyvédre, ügyvédi irodára, európai közösségi jogászra, európai közösségi jogászi irodára (a továbbiakban együtt: ügyvéd), kamarai jogtanácsosra, közjegyzőre;
  • bizalmi vagyonkezelőre;
  • virtuális és törvényes fizetőeszközök, illetve virtuális fizetőeszközök közötti átváltási szolgáltatásokat nyújtó szolgáltatóra;
  • letétkezelő pénztárca-szolgáltatóra;
  • kulturális javak (műalkotások, régiségek) kereskedelmével vagy közvetítésével foglalkozó szolgáltatóra olyan ügyletek vagy ügyletsorozatok vonatkozásában, amelyek értéke eléri vagy meghaladja a hárommillió forintot;
  • kulturális javak (műalkotások, régiségek) tárolásával vagy kereskedelmével szabadkikötőkben foglalkozó vagy közvetítőként szabadkikötőkben eljáró szolgáltatóra olyan ügyletek vagy ügyletsorozatok vonatkozásában, amelyek értéke eléri vagy meghaladja a hárommillió forintot; és
  • székhelyszolgáltatóra.

2023. december 17. napjától minden legalább 50 főt foglalkoztató szervezetnek(gazdasági társaságnak, civil szervezetnek) kötelező visszaélés-bejelentési rendszert üzemeltetnie.

2025. január 1. napjától érintettek:​

  • a 10 000 főnél több lakosú települések helyi önkormányzatai;
  • legalább 50 főt foglalkoztató helyi önkormányzat irányítása vagy felügyelete alatt álló költségvetési szervek,
  • helyi önkormányzat tulajdonában, tulajdonosi joggyakorlása alatt álló szervezetek és gazdasági társaságok.

Fontos tudni, hogy bejelentést az érintett szervezettel kapcsolatba kerülő személyek széles köre megteheti, így a szervezet

  • foglalkoztatottjai, a foglalkoztatási jogviszony minőségétől függetlenül (munkavállaló, köztisztviselő, közalkalmazott, kormányzati tisztviselő, rendvédelmi dolgozó stb.),
  • volt foglalkoztatottjai,
  • alvállalkozói és beszállítói, továbbá a felügyeletük és irányításuk alatt dolgozó személyek,
  • tulajdonosai, valamint az ügyviteli, ügyvezető, illetve felügyelő testületéhez tartozó személyek,
  • önkéntesei és a fizetett, illetve nem fizetett gyakornokok.

Bejelentést lehet tenni az uniós jog megsértésével kapcsolatban számtalan területen (közbeszerzés, fogyasztóvédelem) személyes adatok kezelése és védelme tárgyában, vagy az adott szervezet belső (etikai) szabályzatának megsértése esetén is.

A bejelentést követően az érintett szervezet kötelezettsége a bejelentés fogadásának visszaigazolása, és a bejelentés kivizsgálása. Ezen kötelezettség teljesítésére szigorú határidők betartásával kötelesek a szervezetek, hiszen a visszaigazolásnak 7 napon belül, a bejelentés kivizsgálásának 3 hónapon belül teljesülnie kell, az érintett szervezetnek továbbá nyilvántartást kell vezetnie minderről.

A szervezeten belüli visszaélések következtében sérülhet a működés hatékonysága, a visszaélés észlelése és a bejelentéstől való félelem bomlaszthatja a munkavállalók munkahelyi morálját, melyek a szervezetnek anyagi hátrányt is okozhatnak. A visszaélések mielőbbi kivizsgálása tehát csökkentheti a szervezet visszaéléssel érintett, nem megfelelő működéséből eredő károkat.

Ügyvédi irodánk jogi támogatást nyújt a visszaélés bejelentő rendszer leírásának elkészítésében, valamint a rendszer jogszerű működtetéséhez. Támogatásunkkal biztosíthatja, hogy a bejelentés során minden olyan adat felvételre kerüljön, mely a vizsgálat szempontjából lényeges lehet, így könnyebben kiszűrhető pl. az arra jogosulatlan személytől érkezett bejelentés. Irodánk támogatást nyújt a vizsgálat észszerű lefolytatásához teljes titoktartás mellett, ezzel segítve az eljárás gyors és diszkrét bonyolítását és a bejelentések nyomon követhetőségét.

Irodánk jogi segítséget nyújt továbbá a magatartási szabályokat és társasági alapelveket rögzítő belső etikai szabályzat elkészítésében is, figyelemmel arra, hogy a visszaélés-bejelentési rendszerben az etikai kódex megszegésének bejelentésére is van lehetőség.

Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy bejelentővédelmi ügyvéd nem nyújthat megbízási szerződés alapján bejelentés-védelmi szolgáltatást saját ügyfeleinek, illetve olyan jogi személyeknek, melyekkel a bejelentés-védelmi szolgáltatás nyújtását megelőző 5 évben megbízási jogviszonyban állt, ezért Ügyfeleink számára a jogszabályi megfeleléshez tudunk jogi segítséget biztosítani .

Amennyiben visszaélés bejelentő rendszer működtetésére köteles, jogi támogatásért keressen bennünket bizalommal!

A bejegyzés tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Óvári Ügyvédi Iroda a jelen bejegyzés egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.