+36/62 552 317

iroda@ovari.hu

 

Elektronikus aláírás, AVDH az ingatlan-nyilvántartási ügyekben

Elektronikus aláírás, AVDH az ingatlan-nyilvántartási ügyekben

A jelenlegi hírek alapján 2024 februárjában jelentős változások várhatók az ingatlan-nyilvántartás szabályairól szóló jogszabályok körében, mely változás alapján a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási átvezetésére kizárólag olyan bejegyzési engedély alapján kerülhet sor, melyet egy kifejezetten a tulajdonjog bejegyzési engedélyre rendszeresített űrlap tartalmaz és elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatással hitelesített.

A jogszabályváltozás időpontja távolinak tűnhet, de figyelembe véve a jelenlegi, dominánsan papír alapú ügyintézést és az elektronikus aláírások alkalmazásának meglehetősen szűk körét, a lakosság nagyrészét váratlanul érheti a változás. Készüljön fel időben, gondolkodjon előre!

Az elektronikus ügyintézés technikai háttere fejlettebb, mint elsőre gondolnánk. Magyarországon 2016-ban került bevezetésre az e-személyi igazolvány, amely többek között lehetőséget biztosít az eAláírás funkció használatárais – az arra jogosult minősített elektronikus aláírás alkalmazásával egy okirat eAláírásával teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülő iratot hozhat létre. Az eAláírás funkció használatához szükséges tanúsítványt azonban alig több, mint 300.000 e-személyi igazolvánnyal rendelkező személy igényelte mindeddig, tehát azok száma elenyésző a teljes lakosság számához képest, akik jelenleg az e-személyi igazolványukhoz kapcsolódóan képesek elektronikus aláírás létrehozására. Az AVDH ezzel szemben jóval szélesebb kör számára elérhető, hiszen Ügyfélkapu / Központi Azonosítási Ügynök azonosítását követően elektronikusan aláírt, teljes bizonyító erejű magánokiratok hozhatók létre különösebb bonyodalom nélkül. Kijelenthető azonban, hogy sajnos rendkívül széles azok köre a magyar lakosságban, akik még a mai napig nem rendelkeznek Ügyfélkapus regisztrációval.

A technikai háttér tehát adott, mégsem jellemző, hogy a lakosság a hétköznapokban tömegesen élne ezekkel a lehetőségekkel. Jelenleg még a formanyomtatványokat is döntően – más lehetőség hiányában – kézírással töltjük ki, a lakosság nagy része pedig az elektronikus aláírással a különböző elektronikus eszközön az arra alkalmas tollal készített aláírást érti.

Ennek több oka is lehet, többek között az, hogy jelenleg nincs olyan, szélesebb kört érintő ügytípus, melyet kizárólag elektronikus úton hitelesített okiratok segítségével lehet elintézni – várhatóan 2024 februárjáig.

A 2024. február 1. napjával hatályba lépő új ingatlan-nyilvántartási törvény (az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény), illetve annak végrehajtási rendelete (az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet) ugyanis előírja, hogy a tulajdonjog bejegyzési egy arra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, amelyet minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy AVDH szolgáltatással kell hitelesíteni. Ennek eredményeképpen a magyar lakosság a jellemzően legértékesebb vagyontárgyát, azaz az ingatlantulajdonát csak elektronikus aláírás vagy AVDH szolgáltatás használatával tudja átruházni akár adásvétel akár ajándék jogcímén. Az új tulajdonos tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséhez ugyanis elengedhetetlen a régi tulajdonos bejegyzési engedélye, melyet jelenleg papír alapon szükséges benyújtani az ingatlanügyi hatósághoz.

Feltételezhető, hogy a későbbiekben egyéb ügykörökben is végbemegy majd az elektronikus eljárásra történő átállás még abban az esetben is, ha a jövő februári határidő tolódna az ingatlan-nyilvántartási ügyekben, így a halogatás helyett válassza Ön is a felkészülést.

Nézzük hát, mit kell tennie.

Amennyiben Önnek eSzemélyi igazolványa van, azaz olyan 2016. január 1-jétől kiállított állandó személyazonosító igazolványa, amely tároló elemmel (chippel) rendelkezik és az igényléssel egyidejűleg igényelte az eAláírás funkciót, nincs más dolga, mint ellenőrizni a tanúsítvány érvényességi idejét. Az eAláráshoz kibocsátott tanúsítvány érvényességi ideje technikai és jogi okok miatt változó, ezért ezt mindenkinek személyre szabottan szükséges azt ellenőriznie.  Amennyiben a tanúsítványt nem újította meg, a lejárt tanúsítvánnyal nem lehet érvényes elektronikus aláírást létrehozni. A tanúsítvány lejártával a NISZ Zrt. szolgáltatási kötelezettsége az Ön irányában megszűnt, így új tanúsítványt kell igényelni, ha továbbra is szeretné használni az eAláírás funkciót.

Amennyiben Önnek már eSzemélyi igazolványa van, azonban az igazolvány igénylésével egyidejűlen nem kérte az eAláírás funkció aktiválását, nincs más tennivalója, mint bármelyik Okmányirodában vagy Kormányablakban utólag igényelni a szolgáltatást érvényes eSzemélyi igazolvány felmutatásával.

Abban az esetben, ha nem rendelkezik eSzemélyi igazolvánnyal, az igazolvány igénylésével egyidejűleg gondoskodjon az eAláírás funkció igényléséről is.

Az eAláírás funkciót az első használat előtt aktiválni szükséges – ezt a Kormányablakban lehet megtenni, vagy chipkártya-olvasó birtokában otthon is. Az eAláírás igénylésekor, külön borítékban kapott aktiváló kód megadását követően adhatjuk meg az általunk választott 7 jegyű PIN kódot, melyet aláíró kódként fogunk a későbbiekben használni.

Az eSzemélyi igazolványról és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokról az https://eszemelyi.hu/ weboldalon tájékozódhat.

Ha nem szeretne élni az eAláírás lehetőségével, azonban még nem rendelkezik Ügyfélkapus regisztrációval sem, a személyes ügyfélkapus azonosító létrehozásához nem kell mást tennie, mint személyesen vagy elektronikusan (elektronikus személyazonosító igazolvánnyal és videótechnológián alapuló arckép-azonosítás biztosításával) kezdeményezni azt bármely Okmányirodában, Kormányablakban, vagy akár a NAV ügyfélszolgálatán, illetve a konzulátusokon.

Készüljön fel időben a változásokra, ne a szerződéskötéskor szembesüljön az új feltételekkel.

A bejegyzés tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak. Az Óvári Ügyvédi Iroda a jelen bejegyzés egyedi ügyben történő felhasználásáért a jogi felelősségét kizárja.